INSTRUCTORS:
Zygmunt Dolata
Trener, coach, doradca HR, inżynier, autor artykułów specjalistycznych.Categories
„Zarówno kary, jak i nagrody stanowią w każdej sytuacji, czynnik silnie zniechęcający do podejmowania twórczej pracy, gdyż odbierają człowiekowi motywację pozytywnego działania” – A. Blikle
Szkolenie uwzględnia specyfikę kierowania zespołem rozproszonym z dopasowaniem odpowiednich instrumentów kierowania zespołem takich jak: komunikacja zasad szefowskich, budowanie relacji z podwładnymi, przekazywanie odpowiedzialności pracownikom za jakość wykonania swojej pracy, osiągania celów, wsparcie pracowników w budowaniu automotywacji i rozwijaniu jakości swojej pracy poprzez autokontroli i codzienną dbałość o coraz lepszą jakość pracy oraz przestrzeganie ustalonych norm, procedur i zasad (w tym zasad bezpieczeństwa i organizacji pracy własnej).
Obszary, które zostaną poruszone i przetrenowane podczas szkolenia to: budowanie wiarygodności przełożonego w oczach podwładnych, wyznaczanie i rozliczanie zadań, delegowanie praw i obowiązków pracownikom, kierowanie konfliktem i wsparcie pracowników w rozwiązywaniu konfliktów, praktyczne wykorzystanie instrumentów motywowania pozafinansowego, budowania relacji i zaufania w zespole oraz rozwijanie kompetencji pracowników. Również podczas szkolenia rozprawimy się z mitami dotyczącymi zarządzania ludźmi, które przeszkadzają szefom w zbudowaniu zmotywowanego, kreatywnego i pracowitego zespołu rozproszonego.
Odpowiemy sobie na pytania:
-
jak wykorzystać swoje mocne strony do skutecznego kierowania zespołem rozproszonym?
-
jak radzić sobie z konfliktami i brakiem dyscypliny w realizacji zadań?
-
jak wpływać, motywować i inspirować podwładnych w zespole rozproszonym?
-
jak delegować zadania zgodnie z procesem 10 punktowej skali delegowania?
-
jak działać, aby skutecznie realizować zaplanowane cele i zamierzenia w codziennej pracy zespołu rozproszonego?
-
jak radzić sobie z pokonywaniem barier komunikacyjnych i sytuacji kryzysowych w zespole rozproszonym?
-
jak stymulować motywację pracowników zarówno indywidualnie jak i zespołowo?
-
w jaki sposób budować ducha współpracy i zaufania w zespole?
-
jak, w jakim celu i kiedy przygotować oraz przeprowadzić zebranie/odprawę/spotkanie z zespołem?
-
jak wykorzystać nowoczesną technologię do komunikowania się z zespołem rozproszonym?
-
jak udzielać informacji zwrotnej, konstruktywnej krytyki oraz form doceniania pracowników i zespołów?
-
dobór „właściwych ludzi na właściwe miejsca” przez kierownika do zespołu rozproszonego,
-
przekazywanie odpowiedzialności i budowanie zaangażowania osób w zespole rozproszonym,
-
rozpoznanie i wzmacnianie swoich cech przywódczych i menedżerskich w kierowaniu zespołem rozproszonym w różnych lokalizacjach,
-
budowanie autorytetu i wykorzystanie swoich mocnych stron w kierowaniu zespołem projektowym,
-
efektywne prowadzenie zebrań i spotkań z zespołem projektowym w trakcie trwania projektu,
-
doskonalenie procesu delegowania zadań i udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej osobom zaangażowanym w pracę projektową,
-
poznanie i wykorzystanie zasad w przewodzeniu i zarządzaniu ludźmi w zespole rozproszonym,
-
zapoznanie kluczowych elementów kierowania zespołem rozproszonym,
-
doskonalenie w wyznaczaniu celów i zdań podwładnym,
-
rozwijanie skutecznej komunikacji z podwładnymi z wykorzystaniem technik komunikacyjnych na rzecz podniesienia efektywności działań ludzi.
1. Wstęp – rozpoczęcie szkolenia:
-
przedstawienie się prowadzącego,
-
podanie tematu, celów i zagadnień,
-
określenie zasad pracy podczas warsztatu,
-
przedstawienie się Uczestników szkolenia i ich oczekiwań,
-
pytanie lub ćwiczenie otwierające, wprowadzające w temat szkolenia.
2. Czym jest zespół rozproszony?
-
charakterystyka zespołu rozproszonego i różnice miedzy tradycyjnym zespołem, a rozproszonym,
-
cechy, struktura i zasady funkcjonowania zespołu rozproszonego,
-
relacje w zespole rozproszonym -,ambicje, leki, zagrożenia, sympatie i antypatie, role zespołowe.
3. Zadania i rola kierownika w zarządzaniu na odległość:
-
zakres zadań i obowiązków kierownika,
-
kompetencje, doświadczenie i cechy kierownika,
-
obszar odpowiedzialności kierownika,
-
organizacja i planowanie oraz wyznaczanie działań na odległość,
-
budowanie współpracy i relacji z pracownikami w różnych lokalizacjach,
-
metody, sposoby, procedury i narzędzia komunikowania się z zespołem rozproszonym,
-
jak mówić, żeby ludzie nas słuchali, jak słuchać, żeby ludzie chcieli realizować wyznaczone im cele i zadania,
-
dobór kanałów komunikacyjnych do aktualnych potrzeb (odbiorcy komunikatów, zadania, miejsca pracy),
-
przygotowanie i prowadzenie spotkań/zebrań z wykorzystaniem nowoczesnych technologii teleinformatycznych.
4. Formowanie i budowanie zespołu rozproszonego:
-
określenie zakresu wymagań i kompetencji od przyszłych członków zespołu rozproszonego kontekście realizowanych zadań– kogo chcę pozyskać, skąd Go wezmę, dlaczego Jego?
-
pozyskanie osób/współpracowników do zespołu – rozmowy indywidualne kierownika z kandydatami do zespołu,
-
sformowanie zespołu rozproszonego o określonych kompetencjach i motywacji,
-
udział w pracach zespołu rozproszonego jako wyróżnienie i możliwość rozwoju kompetencji, rodzaje i struktura spotkań „twarzą w twarz” i na odległość.
5. Wyznaczanie celów i zadań przez kierownika pracownikom z zespołu rozproszonego – komunikacja z zespołem i poszczególnymi osobami:
-
narzędzia wyznaczania celów podwładnym: reguła SMART i zasada WARTO – kto ma to wykonać, dlaczego on ma to wykonać, do kiedy ma to wykonać, z kim ma to wykonać, według jakich kryteriów ma to wykonać, czym ma to wykonać, czemu to służy, jak ważne to jest dla powodzenia projektu, dla zespołu, dla kierownika i dla organizacji?
-
poziomy rozwoju pracowników: kompetencje i zaangażowanie – kto do czego ma być oddelegowany. Proces delegowania zadań i uprawnień,
-
kompetencje transferowe vs. kompetencje do wykonania zdania,
-
style zarządzania kierownika, a etapy rozwoju pracowników w zespole – zarządzanie sytuacyjne,
-
komunikacja zasad kierownika projektu zespołowi projektowemu – expose do zespołu,
-
postawy osób w zespole rozproszonym, kierowanie zmianą, radzenie sobie z oporem pracowników, wywieranie pozytywnego wpływu na ludzi.
6. Przywództwo, czyli kierownik zespołu rozproszonego jako menedżer-przywódca:
-
kierownik zespołu w roli przywódcy zespołu – cechy i umiejętności,
-
rozwiązywanie trudnych sytuacji w zespole i z zespołem – problem, analiza, rozwiązanie, ocena. Współuczestnictwo pracowników w podejmowaniu decyzji (jak i kiedy?),
-
kreatywność, improwizacja, zaangażowanie, eksperymentowanie, reakcja na zmiany,
-
analiza, monitoring i kontrola działań pracowników,
-
rozwiązywanie problemów w zespole – procedura,
-
budowanie autorytetu w zespole – działania podejmowane przez lidera,
-
cechy efektywnych zespołów projektowych,
-
narzędzia skutecznego zarządzania zespołem.
-
jak budować relacje z ludźmi sprzyjające osiąganiu zaplanowanych rezultatów,
-
funkcje menedżerskie kierownika projektu – cele, informacja, motywowanie, rozwój i ocena.
7. Źródła władzy kierownika zespołu projektowego i optymalne ich wykorzystanie:
-
władza formalna,
-
władza nagradzania,
-
władza karania,
-
władza ekspercka,
-
władza relacji.
8. Cykl komunikacyjny w kierowaniu ludźmi w projekcie – rola lidera w zarządzaniu zespołem rozproszonym:
-
podstawy skutecznego przekazu informacji w projekcie, kanały komunikacyjne,
-
metody prezentacji rozwiązań przed zleceniodawcą,
-
rozmowa planująca,
-
rozmowa monitorująca,
-
rozmowa podsumowująca,
-
pozytywne i negatywne elementy komunikacji wpływające na rezultat rozmowy,
-
bariery komunikacyjne, czyli jak poprawić skuteczność w przekazie informacji, celów i zadań,
-
budowanie i przekazywanie osobom w zespole konstruktywnej informacji zwrotnej,
-
elementy asertywności w pracy kierownika – jak i kiedy warto być asertywnym?
9. Inspirowanie i motywowanie zespołu rozproszonego, czyli jak sprawić żeby ludziom „chciało się chcieć”:
-
różnice między motywacją i motywowaniem,
-
pozapłacowe instrumenty motywowania osób zaangażowanych w realizację projektu – narzędzia skutecznego motywowania i doceniania wysiłku i efektów,
-
komunikaty motywujące i demotywujące ludzi w zespole,
-
dekalog motywowania – jak motywować swoich podwładnych,
-
czynniki motywujące wg. Herzberga i wg. Maslowa, które kierownik może wykorzystać do mobilizowania pracowników do osiągania ponadprzeciętnych rezultatów w projekcie.
-
nagrody i kary nie motywują – one demotywują ludzi – jak rywalizacja psuje współpracę i motywacje w zespole rozproszonym?
10. Motywujące rozmowy dyscyplinujące z podwładnymi, którzy nie realizują zadań, poleceń, procesów i procedur:
-
kiedy, jak i po co dyscyplinować podwładnych?
-
konstruowanie i udzielanie konstruktywnej krytyki podwładnym – procedura,
-
rozmowa korygująca,
-
rozmowa ostrzegawcza,
-
rozmowa o konsekwencjach,
-
rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności pracowników,
-
trudne rozmowy menedżerskie przez telefon, Skype’a, telekonferencję, video konferencję.
11. Konflikt w zespole rozproszonym – kierowanie konfliktem i sytuacjami kryzysowymi przez kierownika:
-
czym jest konflikt w zespole rozproszonym? – przykłady konfliktów,
-
rozpoznawanie symptomów konfliktów „na odległość” – objawienie się konfliktu,
-
najczęściej występujące przyczyny konfliktów w zespole,
-
skuteczne metody rozwiązywania konfliktów w zespole modelowanie, przykłady, pokazanie korzyści/strat w konflikcie, inne,
-
mediacje – przygotowanie i prowadzenie mediacji w konflikcie przez przełożonego,
-
pozytywne i negatywne skutki konfliktu dla rezultatu działań.
12. Rola lidera w monitoringu i kontroli działań zespołu rozproszonego:
-
poziomy i etapy kontroli,
-
dobór bodźców stymulujących działanie zespołu rozproszonego „na odległość”,
-
plotki, pogłoski, uprzedzenia, zmiany, nieformalne układy, „starzy – młodzi”, nieuczciwa rywalizacja, „koloryzowanie” efektów i działań, dywersje, „wciąganie do studni”, „efekt fali” w zespole rozproszonym – zagrożenia w kierowaniu zespołem rozproszonym i metody osłabiania i przeciwdziałania tego typu praktykom.
13. Zakończenie szkolenia:
-
podsumowanie szkolenia,
-
krótkie powtórzenie najważniejszych treści szkolenia – metoda pytań i odpowiedzi –weryfikacja stopnia realizacji celów szkoleniowych,
Warsztat szkoleniowy. Zgodnie z przyjęta zasadą Pareto i nauczania ludzi dorosłych, warsztat oparty jest na metodach aktywizujących i wzmacniających kompetencje Uczestników (80%), natomiast pozostały czas (20%) przeznaczony jest na mini wykład wprowadzający w poszczególne zagadnienia i tematykę warsztatu oraz odpowiadanie na pytania Uczestników.
-
mini wykład
-
wypracowanie wspólnego stanowiska
-
ćwiczenia,
-
symulacje,
-
„burza mózgów”,
-
dyskusja moderowana,
-
przykłady,
-
analizy przypadków.
Szkolenie dedykujemy przede wszystkim biznesmenom, przedstawicielom handlowym, pracownikom administracji, osoby związane ze sprzedażą, kontaktem z klientem, liderzy projektów, managerowie. Szkolenie ułatwi pracę tym, którzy na swoim stanowisku odpowiadają za kontakty z klientami, łagodzenie sporów i ustalanie małych porozumień.
-
managerowie, dyrektorzy
-
szefowie działów sprzedaży, marketingu, IT,logistyka itp
-
klienci indywidualni zainteresowani nauką efektywnych prezentacji online
1 dzień szkoleniowy – 9.00-15.00
Po ukończeniu szkolenia każdy uczestnik otrzymuje Certyfikat Europejskiej Akademii Dyplomacji.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji o oferowanym szkoleniu, skontaktuj się z p. Agnieszką Modrakowską (e-mail: amodrakowska@diplomats.pl).