Kompetencje międzykulturowe we współczesnym świecie
Współczesny świat jest otwarty, pracujemy na różnych zakątkach kuli ziemskiej, poznajemy nowe kultury i religie, obserwujemy odmienne zachowania. Dziwimy się, oburzamy, inaczej odczuwamy. Nie zawsze jest to łatwe. Jak zatem radzić sobie w nowych realiach, pracując w zespołach wielokulturowych i wieloreligijnych, jak rozumieć innych ludzi, nauczyć się tolerancji, wzmocnić zaufanie, budować postawę szacunku i zrozumienia? W tym trudnym procesie pomocne będzie szkolenie międzykulturowe, które jest odpowiedzią na wyzwania dla współczesnego świata.
Szkolenie międzykulturowe jest idealnym wsparciem indywidualnego rozwoju umiejętności współpracy zarówno z zagranicznymi partnerami biznesowymi, współpracownikami, jak i pracownikami. Jest to także doskonała metoda wsparcia w rozwoju dla osób planujących podróże, zarówno te służbowe, jak i prywatne.
Udział w szkoleniu międzykulturowym pozwala uczestnikom zrozumieć różnice kulturowe, społeczne i mentalne, mające znaczenia dla skutecznej komunikacji i realizacji planowanego przedsięwzięcia.
W procesie socjalizacji odgrywamy określone role społeczne, a to oznacza, że jesteśmy częścią zbiorowości, przystosowujemy się, uczymy się zachowań wg określonych norm i wzorców kulturowych. W wyniku tego procesu przyjmujemy za własne narzucane nam postawy i poglądy, co wzmacnia w nas zjawisko oceny odmienności. Dlatego też trudno odnaleźć się nam w odmiennych kulturach, inaczej myślimy, wyrażamy siebie.
Różnice kulturowe wpływają na niemalże każdy obszar funkcjonowania człowieka. Wpływają na postrzeganie ról społecznych, na postawy, organizację pracy, rozumienie systemu społecznego a przede wszystkim na komunikację. Dotyczy to także komunikacji w organizacji, co może rodzić konflikty, wzmagać stres, tworzyć bariery międzyludzkie.
Dzięki udziałowi w szkoleniu międzykulturowym uczestnicy będą mogli przede wszystkim zrozumieć odmienność, a dzięki temu wzmocnić i rozwinąć własne kompetencje w zakresie komunikacji, asertywności, tolerancji i empatii. Ma to kluczowy wpływ przede wszystkim na sukces organizacji międzynarodowej, która tworzy oddziały na całym świecie, jak też dla osób, które z innych powodów niż zawodowe funkcjonują w obcej kulturze.
Skupiając się na adaptacji różnic kulturowych wpływamy bezpośrednio na jakość życia. Świat jest jeden, ale żeby w pełni to odczuwać trzeba go zrozumieć.
Cel szkolenia:
-
kształtowanie postaw i umiejętności sprzyjających skutecznemu porozumiewaniu się z przedstawicielami odmiennych kultur
-
efektywna współpraca i wzajemne porozumienie w zespołach wielokulturowych, dzięki czemu:
– różnorodność wzbogaci, rozwinie i podniesie efekty pracy zespołowej
– różnorodność zbuduje most skutecznej i efektywnej komunikacji w poszanowaniu i zrozumieniu odmienności
– różnorodność wygeneruje lepsze efekty biznesowe dla organizacji
– różnorodność stworzy nową kulturę komunikacji
Po szkoleniu uczestnicy będą potrafili:
-
definiować uwarunkowania kształtujące odmienne kultury
-
lepiej komunikować się z przedstawicielami odmiennych kultur
-
zrozumieć specyfikę komunikacji międzykulturowej
-
zwiększyć efektywność swojego przekazu i skuteczność jego oddziaływania
-
zwiększyć efektywność pracy zespołowej
-
zwiększyć efektywność rozwiązywania problemów
-
wykorzystać wiedzę i umiejętności w procesach negocjacji
-
skutecznie oferować wsparcie