INSTRUCTORS:
Dorota Kabat
Trener biznesuZARZĄDZANIE ZMIANĄ I ZESPOŁEM W ZMIANIE – JAK ZAANGAŻOWAĆ I PRZEPROWADZAĆ PRZEZ ZMIANĘ?
„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana.” Heraklit
Istnieją dwa warunki, przy których spełnieniu zmiana może zakończyć się sukcesem:
-
Zaprojektowanie procesu zmiany pod kątem organizacyjnym: dostępność zasobów, konkretna wizja oraz strategia jej realizacji.
-
Przygotowanie ludzi do zmiany – sprawienie, by zmiana była zaakceptowana przez pracowników.
Ten drugi warunek jest rzadko traktowany z należytą uwagą. Natomiast to właśnie ludzie, poprzez swoje mniejsze lub większe zaangażowanie wpłyną bezpośrednio na czas trwania procesu zmiany i efekt tego procesu. Dlatego najważniejsze kompetencje managera w zarządzaniu zmianami to:
-
-
Odpowiednia komunikacja zmiany.
-
Świadomość psychologicznych mechanizmów zmiany i uwzględnienie ich w zarządzaniu zespołem.
-
Kompetencje przechodzenia przez poszczególne etapy zmiany.
-
Umiejętności zarządzania zespołem w trakcie przechodzenia zmiany.
-
-
Uruchamianie zmiany.
-
Wprowadzanie i utrwalanie zmiany wg modelu Kottera.
Co będzie wiedział i potrafił Uczestnik po zakończeniu szkolenia? Cele szczególne:
Obszar wiedzy:
-
Będzie posiadać wiedzę na temat procesu zmiany, znając charakterystykę poszczególnych faz zmiany.
-
Będzie identyfikować i rozwijać umiejętności zarządzania twardymi aspektami zmiany, będzie wiedział co i jak musi się zdarzyć, aby przeprowadzić zmianę.
Obszar umiejętności:
-
Będzie efektywnie komunikować zmiany i wprowadzaną reorganizację pracy.
-
Będzie rozumieć proces zmiany z 3 perspektyw: organizacji, menedżera, pracownika, a także zrozumie emocje własne i podwładnych/ współpracowników oraz będzie skutecznie nimi zarządzić prowadząc rozmowy zespołowe oraz indywidualne w oparciu o poznane narzędzia.
Obszar postawy:
-
Będzie świadomie przeprowadzać swoje zespoły przez zmiany, ze szczególnym uwzględnieniem fazy oporu, jednocześnie dbając o wyniki i efektywność pracy.
-
Będzie gotów stosować poznane narzędzia wdrażania zmian zgodnie z potrzebami i stawianymi celami.
-
Zarządzanie procesem zmiany w podległym obszarze. Twarde aspekty zmian
-
Menedżer w zmianie, czyli JA w zmianie
-
Komunikowanie zmiany w organizacji
-
Zarządzanie zespołem w sytuacji zmiany
FAZY ZMIANY – przez jakie fazy przechodzimy w trakcie zmian i jak je rozpoznawać
-
Przeprowadzenie zespołu z fazy wyparcia do fazy oporu
-
Przeprowadzenie zespołu z fazy oporu do fazy prób
-
Przeprowadzenie zespołu z fazy prób do fazy adaptacji
-
Przygotowanie strategii do wdrożenia zmiany