Zarządzanie zmianą i zespołem w zmianie

ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I ZESPOŁEM W ZMIANIE – JAK ZAANGAŻOWAĆ I PRZEPROWADZAĆ PRZEZ ZMIANĘ?

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana.” Heraklit

Istnieją dwa warunki, przy których spełnieniu zmiana może zakończyć się sukcesem:

  • Zaprojektowanie procesu zmiany pod kątem organizacyjnym: dostępność zasobów, konkretna wizja oraz strategia jej realizacji.

  • Przygotowanie ludzi do zmiany – sprawienie, by zmiana była zaakceptowana przez pracowników.

Ten drugi warunek jest rzadko traktowany z należytą uwagą. Natomiast to właśnie ludzie, poprzez swoje mniejsze lub większe zaangażowanie wpłyną bezpośrednio na czas trwania procesu zmiany i efekt tego procesu. Dlatego najważniejsze kompetencje managera w zarządzaniu zmianami to:

    1. Odpowiednia komunikacja zmiany.

    2. Świadomość psychologicznych mechanizmów zmiany i uwzględnienie ich w zarządzaniu zespołem.

    3. Kompetencje przechodzenia przez poszczególne etapy zmiany.

    4. Umiejętności zarządzania zespołem w trakcie przechodzenia zmiany.

  • Uruchamianie zmiany.

  • Wprowadzanie i utrwalanie zmiany wg modelu Kottera.

Co będzie wiedział i potrafił Uczestnik po zakończeniu szkolenia? Cele szczególne:

Obszar wiedzy:

  • Będzie posiadać wiedzę na temat procesu zmiany,  znając charakterystykę poszczególnych faz zmiany.

  • Będzie identyfikować i rozwijać umiejętności zarządzania twardymi aspektami zmiany, będzie wiedział co i jak musi się zdarzyć, aby przeprowadzić zmianę.

 Obszar umiejętności:

  • Będzie efektywnie komunikować zmiany i wprowadzaną reorganizację pracy.

  • Będzie rozumieć proces zmiany z 3 perspektyw: organizacji, menedżera, pracownika, a także zrozumie emocje własne i podwładnych/ współpracowników oraz będzie skutecznie nimi zarządzić prowadząc rozmowy zespołowe oraz indywidualne w oparciu o poznane narzędzia.

 Obszar postawy:

  • Będzie świadomie przeprowadzać swoje zespoły przez zmiany, ze szczególnym uwzględnieniem fazy oporu, jednocześnie dbając o wyniki i efektywność pracy.

  • Będzie gotów stosować poznane narzędzia wdrażania zmian zgodnie z potrzebami i stawianymi celami.

  1. Zarządzanie procesem zmiany w podległym obszarze. Twarde aspekty zmian

  2. Menedżer w zmianie, czyli JA w zmianie

  3. Komunikowanie zmiany w organizacji

  4. Zarządzanie zespołem w sytuacji zmiany

FAZY ZMIANY – przez jakie fazy przechodzimy w trakcie zmian i jak je rozpoznawać

  1. Przeprowadzenie zespołu z fazy wyparcia do fazy oporu

  2. Przeprowadzenie zespołu z fazy oporu do fazy prób

  3. Przeprowadzenie zespołu z fazy prób do fazy adaptacji

  4. Przygotowanie strategii do wdrożenia zmiany